William KENDALL

Country / Pays : Management : Europe
Vocalists : Tenors


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Biographie :

Né à Londres, élevé à Paris et La Havane, licencié en musique de l'Université de Cambridge, le ténor William Kendall jouit d'une réputation internationale dans les salles d'opéra et de concert. Il a chanté partout dans le monde, y compris trois fois au Festival International de Berlioz à Lyon, où il a interprété le rôle du Récitant dans L'Enfance du Christ. Il collabore depuis longtemps avec le grand chef Sir John Eliot Gardiner, avec lequel il a participé à plus de 100 concerts et 9 enregistrements, notamment la Messe Solennelle de Beethoven pour la Deutsche Grammophon; son interprétation de la 9ème symphonie de Beethoven à Paris, Amsterdam, Vienne, Londres, New York et Tokyo a été très applaudie par la critique. Nullement étranger à la musique contemporaine, il s'est associé à Boulez, Penderecki (il avait assisté à la première mondiale de son Requiem Polonais) et Tippett dans des tournées de concert et de récital, et, en 1995, avec l'orchestre de la Suisse Romande à Genève dans des oeuvres de Berio, dirigé par Ingo Metzbacher. Pendant la dernière décennie il a figuré comme soliste dans trois saisons d'opéra au Festival d'Edimbourg, y compris Sarka de Janàcek, Eléonore de Beethoven, et Iphigénie en Tauride de Gluck - en 2000 il a chanté ce dernier rôle pour l'Opéra de Madrid, au Teatro Real. William Kendall sera de nouveau l’invité du Festival d’Edimbourg en septembre 2006 pour y chanter le rôle de Kunz Vogelgesang dans « Die Meistersinger » de Wagner. En 2001 il a été engagé aux côtés de Rostropovitch pour une prestation télévisée par la RAI-2 à Turin du War Requiem (1962) de Benjamin Britten. La même année il reprend le rôle principal dans un enregistrement important du Dream of Gerontius (La Rêve de Géronte) de Edward Elgar (1900) pour Naxos, oeuvre qui n’avait pas été enregistrée depuis 30 ans. Il chante ce même rôle avec l'Orchestre Philharmonique de Zagreb en mai 2003 et l'Orchestra de Valencia en avril 2004. Un CD de la Schöpfung de Haydn a paru en 2003. Il vient de chanter dans une transmission en direct pour la BBC Radio-3 de la Passion selon St-Jean de Bach avec la chorale de Kings College, Cambridge et l'Academy of Ancient Music.

Biography :

William Kendall was born in London and read Music at Cambridge University. He continued his studies in London with Sir Peter Pears, Helga Mott and the Welsh tenor, Robert Gallois, and had made his debut at the Salzburg, Innsbruck, Holland and Flanders Festivals by 1981. He has worked with conductor Sir John Eliot Gardiner since 1975, releasing 9 recordings with him and his ensemble, the Monteverdi Choir and Orchestra (renamed the Revolutionary and Romantic Orchestra in 1988). These recordings included Handel’s Israel in Egypt (Erato), Bach’s cantatas (EMI), works by Henry Purcell (Philips) and, notably, Beethoven’s Missa Solemnis (Deutsche Grammophon), which was awarded a Grand Prize by the influential paper, The Gramophone, as the recording most acclaimed world-wide in 1991. Since 1991 he has performed this work, and then Beethoven’s 9th Symphony with Gardiner in Tokyo, Osaka, Paris, Vienna, London, Stuttgart and Amsterdam, and in 1996 he sang it as a live television performance in New York’s Lincoln Center ; the same year, he took part in the recording of the 9th Symphony made for TF2 France in Nantes, with the Philharmonic Orchestra of the Loire. He has performed in concert with Mackerras, Slatkind, Bernius, Boulez, Metzbacher, Minowski, Herreweghe, etc. He has been to the International Berlioz Festival in Lyon on three occasions, singing the part of the narrator in L’Enfance du Christ. Added to his opera repertoire are three interesting performances at the Edinburgh Festival in the rôle of Ctrirad in Janacek Sarka’s first opera (1994), Florestan in Beethoven’s Leonore (1995), and Orestes in Iphigenia on Tauris (1996), which he repeated at the Madrid Opera in 1998. In 1998 he released a recording of The Dream of Gerontius by Edward Elgar (1857 - 1934, Britain’s most famous romantic composer) which met with great critical acclaim. Some of his engagements included singing a televised version of War Requiem for Channel 4 in England, War Requiem with RAI Torino Orchestra under the baton of M. Rostropovitch in Torino, a concert performance with London’s Philharmonic Orchestra of Rachmaninov’s Kolokola (The Bells), Beethoven 9th on tour with Gardiner, with the Orchestre de Bretagne (France) and Stefan Sanderling and in Tokyo. In 2000, he sang Bach Saint-Matthew Passion with Ulster Orchestra in Belfast and with Collegium Instrumental Bruggense in the Reims Cathedral. He has worked with J. E. Gardiner for most of last year on the ‘Bach 2000’ project, which aimed to present all Bach’s cantatas to audiences in Europe and in the United States. This summer he was re-invited by the Edinburgh Festival.

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samedi 24 juin 2017