Cyril DIEDERICH

Country / Pays : Management : France
Conductor : Conductor


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Biographie :

Cyril Diederich a été successivement chef assistant à l’Orchestre National de Lyon, chef adjoint à l’Orchestre National de Lille, directeur musical de l’Orchestre Philharmonique National et de l’Opéra de Montpellier, directeur artistique et musical de l’Orchestre Symphonique Rhin-Mulhouse, 1er chef invité à l’Opéra National du Rhin, conseiller musical à l’Opéra de Marseille depuis avril 2007.

Sa passion pour les voix et son indéniable réussite dans ce domaine font de lui un invité privilégié des grandes scènes lyriques européennes telles que l’Opéra National de Paris, l’Opéra Comique, l’Opéra National du Rhin, l’Opéra de Marseille en France et à. l’étranger, le Deutsche Oper de Berlin, le Grand Théâtre de Genève, les Opéras de Zurich et Lausanne, l’Opéra de Rome, l’Opéra National de Hollande, l’Opéra National des Flandres, le Théâtre de la Fenice à Venise... Spécialiste de l’opéra français du XIXè siècle, il n’en dirige pas moins les grands œuvres du répertoire sans oublier quelques créations mondiales telles que Noces de Sang de Charles Chaynes (1988), Roméo et Juliette de Pascal Dusapin (1989), Pauvre Assassin de Graciane Finzi (1992), Il Mobile Rosso de Alberto Bruni Tedeschi (1994).

Parallèlement Cyril Diederich poursuit une importante carrière de chef-symphonique ponctuée par des engagements à l’Österreichische Rundfunk de Vienne, à la Bayerische Rundfunk de Munich où il enregistre la 2ème Symphonie de Bruch et la musique de scène d’Egmont de Beethoven, à l’Orchestre de Paris. Il dirige régulièrement l’Orchestre National de la Radio de Bucarest, l’Orchestre National de Lituanie…
Il a enchaîné au cours de la dernière saison la direction musicale de L’Enfant et les sortilèges de Ravel, puis, à l’Opéra de Marseille, Manon de Massenet et le Requiem de Verdi, Carmen à l’Opéra de Lausanne, Norma de Bellini et, enfin, au Festival Pierre-Cardin-Lacoste, Semiramide de Rossini.

La saison 2008-09, il a dirigé une reprise de Norma, puis il est parti en tournée avec l’Opéra de Lausanne pour 15 représentations de Carmen au Japon (octobre 2008). Il a dirigé la 1ère Symphonie de Mahler à l’Opéra de Marseille ainsi que Mireille de Gounod (mai 2009).

De nombreux prix ont ponctué sa carrière notamment pour des enregistrements discographiques. En 1986, il a été distingué « Révélation Musicale de l’Année ».
Cyril Diederich est chef d’orchestre et conseiller musical à l’Opéra de Marseille depuis avril 2007.

Discographie : •R. HahnCiboulette / Orchestre philharmonique de Monte-Carlo / José van Dam, Mady Mesplé, Nicolaï Gedda (EMI, 1982) •BerliozHarold en Italie / Orchestre philharmonique de Montpellier / Bruno Pasquier (Forlane, 1987) Laser d’or du Prix du disque 1988 •Charles ChaynesNoces de Sang ( création mondiale) Orchestre philharmonique de Montpellier (Forlane, 1988) •Les Grands Airs de l’opéra / Orchestre philharmonique de Montpellier / Françoise Pollet (Erato, 1990) •GounodMireille (Cascavelle) •MeyerbeerLes Huguenots / Orchestre philharmonique de Montpellier (Cibélia, 1990) •Les airs immortels / José van Dam / Orchestre Symphonique Rhin-Mulhouse (Forlane, 2001)

Biography :

Cyril Diederich was successively assisting conductor in the Orchestre National de Lyon,  Orchestre National de Lille, Musical Director of the Orchestre Philharmonique National and of the Montpellier Opera, Artistic and Musical Director of the Orchestre Symphonique Rhin-Mulhouse and 1st guest Conductor of the Opera National du Rhin.

He is a privileged guest of the great European lyric stage like Opera National de Paris (Il Matrimonio Segreto, Carmen, Les Contes d’Hoffmann, Les Dialogues des Carmélites, Cenerentola…), Opéra Comique (La Bohème, Mireille, Le Médium by Menotti, Les Adieux by Landowski…), Grand Théâtre de Genève (Roméo et Juliette, Cavaliera Rusticana, Pagliacci, Carmen…), Zurich and Lausanne Opera Houses (Orfeo, la Somnambula, Mireille, Roméo et Juliette…) , Roma Opera (Carmen), National Opéra of Holland (Les Pêcheurs de Perles), Opéra National des Flandres (Roméo et Juliette).

He made his debuts at the Deutsche Oper Berlin in 1997 where, after a big success with Roméo et Juliette by Gounod, he was invited again for Verdi’s Aïda and for a new production of Manon by Massenet.

Specialist in the French Opera of the XIXth Century, he also conducted the main operas of the repertory and world premieres like Noces de Sang by Charles Chaynes (1988), Roméo et Juliette by Pascal Dusapin (1989), Pauvre Assassin by Graciane Finzi (1992), Il Mobile Rosso by Alberto Bruni Tedeschi (1994).

In parallel to his activity of lyric conductor Cyril Diederich makes an important career of symphonic conductor. He was engaged at the Österreichische Rundfunk of Wien (Manfred by Schumann), at the Bayerische Rundfunk of Munich, where he recorded the 2nd symphony by Bruch before being re-invited to open the season 1999-2000 with the recording of the music scene of Egmont by Beethoven.
He conducted the National Radio Orchestra of Bucharest (Roméo et Juliette, La Damnation de Faust), the National Orchestra of Lithuania with the Turangalila Symphonie by Messaien, the 9th symphony by Malher, Damnation de Faust by Berlioz.

In the Opéra National du Rhin he conducted Simon Boccanegra, André Chénier, La Fille du Régiment, l’Amico fritz, Les Pêcheurs de Perles, Maometto II, Faust, Cendrillon, l’Italienne à Alger.

He also conducted Les Vêpres Siciliennes, le Bal Masqué, Madame Butterfly, Les Noces de Figaro in the Opéra d’Avignon, a new production of Tosca during the Vichy’s festival, Louise by Gustave Charpentier, Mireille by Gounod in the Opéra de Marseille

He received a lot of prizes during his career for recordings he made: les Huguenots by Meyerbeer, Mireille by Gounod, Harold en Italie by Berlioz and for the stage production Les Vêpres Siciliennes by Verdi, La Gioconda by Ponchielli.

In 1986 he received the Prize of “Révélation Musicale de l’Année” by the ensemble of the French Musical critics.

He was invited by the Fenice in Venise with La Grande Duchesse de Gerolstein in September 2004 and in October 2005. He came back to Paris for two programs of concerts with the Orchestre des Concerts Pasdeloup in Théâtre Mogador (January, 29. and March, 12. 2005). Last Spring he conducted also in the Opéra National du Rhin with Béatrice et Bénédicte by Berlioz.
He conducted the Orchestre Lyrique d’Avignon and the Orchestre de Toulon-Méditerrannée at the Lubéron festival on 22th July and in Ramatuelle festival on 23rd July with Verdi’s Requiem.

He conducted the revival of the Noces de Figaro by the Opera of Vichy in September 2005 and conducted Swan Lake of Matthew Bourne for 35 concerts in Mogador in December 2005 and January 2006. Recently he had a big success with Werther by Massenet in the Opéra d’Avignon (April – May 2006) and he conducted la Juive by Hallévy in the National Orchestra of Lithuania in Vilnius (season 2006).
He conducted the Orchestre de l’Opéra de Marseille with Mess in C minor by Mozart.

He conducted also in June and July a concerts series with Alpen Symphone by Strauss.

During the season 2006-2007 he will be salle Pleyel with the Orchestre de Paris (November 2006). In December 2006, he will go to the Opera of Lausanne with Jérôme Savary for La Veuve  Joyeuse by Lehar. He will be in Verona in March with a French music program (Fauré, Berlioz and Poulenc) as a guest of the Orchestra of Verona Opera.

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lundi 11 décembre 2017